Goed Inkopen uitgelicht: Plastic Whale

Er is één ding wat ik graag zou willen missen, en dat is plastic vissen!

 

Plastic Whale is de eerste plastic fishing company in de wereld. De missie van het bedrijf is helder: plastic vrije wateren, wereldwijd. Daarom is in hun geval overbevissing positief. ”We proberen zo veel mogelijk awareness te creëren volgens de drie ”R’en”: Reduce, Re-use en Recycle. Het gaat natuurlijk niet alleen om het daadwerkelijke plastic vissen. De bewustwording is veel belangrijker en met name dat jij als individu en als bedrijf in je omgeving een grote impact kan maken.” aldus Karin Hille, founding partner van Plastic Whale in Rotterdam. 

Het business model van Plastic Whale bestaat onder andere uit teamuitjes voor bedrijven, maar ze hebben ook een schoolprogramma ontwikkeld voor kinderen. Door de coronacrisis konden ze deze uitjes en programma’s niet meer organiseren. Karin: ”We staan zeker niet stil. Er ligt nu alweer zoveel plastic in het water dat we zijn gestart met Plastic Rescue, waarbij een schipper en een vrijwilliger gaan plastic vissen. Daarnaast hebben we voor de kinderen onze missie-game, die normaal gesproken door juffen en meesters met groep 7 & 8 in de klas gespeeld wordt, in een nieuw jasje gestoken en omgetoverd tot een ”home mission edition”. Op deze manier is het voor gezinnen mogelijk om ons interactieve en avontuurlijke spel thuis samen te doen! Zo kunnen kinderen, samen met hun broertjes, zusjes en ouders op missie om het probleem van de plastic soep aan te gaan en met oplossingen te komen. Gelukkig komen er ondertussen aanvragen voor bedrijfsuitjes binnen voor september. Daar bieden we een aangepast programma, naast het plastic vissen vanaf de boot gaan we ook plastic prikken langs de waterkant. Zo kunnen we de anderhalve meter afstand garanderen, het afval wat op de kant ligt kan niet meer in het water waaien en het bedrijf kan toch met meerdere personen komen.” 

Plastic Whale heeft in Rotterdam twee boten die zijn gemaakt van gerecycled plastic, sterker nog ze zijn gemaakt van de flesjes die zijn opgevist uit de Rotterdamse wateren en ingezameld tijdens de Wereldhavendagen. ”We komen graag in contact met partners waarmee we samen onze missie kunnen realiseren. Als bedrijf kan je een Plastic Whale sloep adopteren. Dan wordt de sloep in de kleur van jouw bedrijf of product geschilderd en voorzien van jouw merk of bedrijfslogo. Zo hebben we de Van Zooi Naar Mooi sloep, een samenwerking tussen Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Rotterdam en de Gemeente Rotterdam. Samen met hen werken wij aan meer bewustwording over zwerfafval, waarde van afval en circulair ondernemen. Als er potentiële partners zijn die mee willen praten over hoe we dit samen verder vorm kunnen geven staat onze deur wijd open!” aldus Karin Hille. 

Meer informatie over Plastic Whale is te vinden op hun website. Je kan ze bovendien volgen op hun Facebook pagina en Instagram account. Voor contact: rotterdam@plasticwhale.com.

Foto’s door Sanne van der Most

Actualiteiten

Bekijk alles
  • BVm: de ins & outs

    Voor Goed dook in het dossier BVm om iets meer duidelijkheid te scheppen over deze nieuwe rechtsvorm voor sociaal ondernemers. Lees snel verder!  Achtergrond  Op 2 december ging de Tweede…

    Lees meer
  • RIKX: impact maken in een nieuw jasje

    Hoewel de intenties altijd goed zijn is het voor veel bedrijven in Rotterdam soms een uitdaging om voor 100% aan de SROI-verplichting te voldoen. Dit gaat voor die bedrijven vaak…

    Lees meer
  • Goed inkopen uitgelicht: Sococo Coffee

    Fairchain koffie van Sococo Coffee    Van Guatemala naar Schiemond. Dat is de reis die de koffie van Sococo Coffee aflegt. Oprichter en eigenaar Perry van Gils begon in 2018…

    Lees meer