Goed Inkopen uitgelicht: Rotterdams Handwerk
Wat doet Voor Goed?
Rotterdam is populair en floreert, maar is ook een stad met veel armoede en hardnekkige werkloosheid. Wij zijn ervan overtuigd dat meer sociaal ondernemerschap hier een antwoord op is. Daarom werken we aan projecten die het sociaal ondernemen in onze stad verder aanjagen.
Gepubliceerd op 16 april 2020
Van relatiegeschenken naar mondkapjes
Rotterdams Handwerk is een sociaal onderneming uit, je raad het al, Rotterdam. Waar ze voorheen een onderdeel waren van zorginstelling Pameijer, besloten ze in 2019 onafhankelijk verder te gaan. Het primaire doel van deze stichting is het bieden van zinvol werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit doen ze door bruikbare producten van hoge kwaliteit te ontwerpen en te ontwikkelen voor zowel bedrijven als particulieren.
Henny Wilting is al meer dan 10 jaar zeer actief betrokken bij Stichting Rotterdams Handwerk, sterker nog, ze is directeur van de organisatie. Ze vertelt ons dat de producten die ze maken onder andere zijn geïnspireerd door de zogeheten ‘outsider art’ van Galerie Atelier Herenplaats. Rotterdams Handwerk staat, zo vertelt ze, ”tussen de opdrachtgever en de makers”. Zij maken het ontwerp en zetten dit vervolgens uit bij de diverse productiecentra. Bovendien zorgen ze ervoor dat de benodigde materialen aanwezig zijn, dus logistiek is ook een belangrijk onderdeel van het productieproces.
Henny: ”We zijn sinds de aangekondigde maatregelen van het RIVM genoodzaakt geweest over te stappen op een overlevingsstrategie. Alle productiecentra en naaiateliers zijn momenteel gesloten, dus het uitzetten van grote opdrachten is niet mogelijk. Toch willen we voorkomen dat de mensen met wie we samenwerken in een isolement raken door de coronacrisis. We zijn ons er bovendien maar al te bewust van dat deze mensen een laag inkomen hebben. Dat maakt ze kwetsbaar. We zijn daarom in korte tijd overgestapt op de productie van mondkapjes voor particulier gebruik. De kapjes zijn gebaseerd op een Belgisch model van de FOD. Ze zijn niet getest, dus niet geschikt voor de medische sector. We hopen hiermee een bijdrage te kunnen leveren aan individuele bescherming en bescherming van anderen. Bovendien kunnen wij onze mensen weer aan het werk zetten. Die krijgen van ons een vergoeding. De prijs die we rekenen is dus voor het dekken van de kosten voor materiaal. Rotterdams Handwerk zelf verdient er niets aan.”
Het succes van de mondkapjes is evident. Ze hebben er inmiddels al 250 verkocht! Henny benadrukt daarnaast dat het belangrijk is dat mensen andere producten blijven bestellen in de webshop. ”Dat is voor ons dé manier om impact te maken.”
Bekijk hier alle producten in de webshop van Rotterdams Handwerk.