Betrokken ondernemerschap met Lisette Tanis (podcast afl.2)
Wat doet Voor Goed?
Rotterdam is populair en floreert, maar is ook een stad met veel armoede en hardnekkige werkloosheid. Wij zijn ervan overtuigd dat meer sociaal ondernemerschap hier een antwoord op is. Daarom werken we aan projecten die het sociaal ondernemen in onze stad verder aanjagen.
Gepubliceerd op 24 december 2024
Betrokken ondernemerschap gaat verder dan alleen duurzaamheid
Inmiddels kennen (gelukkig) steeds meer mensen de termen Sociaal ondernemerschap, Verantwoord ondernemer en impact economie, maar Lisette Tanis, directeur van VNO-NCW en voormalig directeur van Stichting Radar, zou daar graag nog een term aan toevoegen “Betrokken ondernemerschap”. Voor haar gaat het niet alleen om het vervullen van maatschappelijke verantwoordelijkheden of het streven naar duurzaamheid, maar vooral om de verbinding met de samenleving en de uitdagingen die daarbij komen kijken.
“Voor mij betekent betrokken ondernemerschap dat je als ondernemer of werkgever niet alleen oog hebt voor je eigen belangen, maar dat je verbonden bent met de maatschappelijke kwesties om je heen,” vertelt Lisette. “Het gaat verder dan alleen maar ‘verantwoord’ ondernemen. Het is een diepere betrokkenheid bij de vraagstukken die onze samenleving raken, zoals onderwijs, werkgelegenheid en huisvesting.”
Ze steekt van wal over het laatstgenoemde voorbeeld, huisvesting, “Als een groot ziekenhuis zoals het Erasmus Medisch Centrum nieuwe mensen wil aantrekken, dan moeten die mensen ook ergens kunnen wonen. Werkgelegenheid en huisvesting zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je kunt als werkgever niet doen alsof je alleen verantwoordelijk bent voor je bedrijf – je moet betrokken zijn bij de bredere uitdagingen die spelen.”
Dit idee van betrokken ondernemerschap vraagt om een andere mindset van ondernemers, eentje die verder kijkt dan de dagelijkse bedrijfsvoering. Lisette benadrukt dat ondernemers moeten begrijpen welke maatschappelijke kwesties invloed hebben op hun onderneming, maar ook hoe hun bedrijf impact kan hebben op de samenleving. “Het is een kwestie van risicoanalyse,” zegt ze. “Als ondernemer kijk je naar kansen, maar je moet ook de risico’s herkennen die voortkomen uit maatschappelijke uitdagingen.”
Voor Lisette is betrokken ondernemerschap niet zomaar een modewoord, maar een noodzakelijke verandering in hoe bedrijven opereren. De samenleving en de markt vragen volgens haar steeds meer van ondernemers, en dat geldt ook voor kleine ondernemers. “Veel mensen denken dat deze verantwoordelijkheid alleen bij grote bedrijven ligt, maar ook kleinere bedrijven krijgen hiermee te maken,” legt ze uit. “Europese wetgeving over duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid raakt niet alleen de grote spelers, maar werkt door in de hele keten. Ook als kleine ondernemer moet je voorbereid zijn op deze vragen.”
Daarnaast benadrukt ze dat bedrijven, groot en klein, steeds meer te maken krijgen met kwesties als arbeidsmarktkrapte. “Ondernemers die willen groeien, komen er vaak achter dat ze niet de juiste mensen kunnen vinden. Dat heeft direct te maken met maatschappelijke vraagstukken. Als je als ondernemer niet verbonden bent met die bredere context, loop je vroeg of laat tegen problemen aan.”
“Werkgevers kunnen niet langer alleen maar de mooie kanten van het ondernemerschap pakken”
“Verantwoord ondernemen klinkt alsof je alleen het minimale doet.”
– Lisette Tanis Pinas
In de praktijk
Een van de initiatieven waar Lisette bij betrokken is, richt zich op het verminderen van schooluitval onder jongeren in Rotterdam. In dit project worden bedrijven en studenten direct met elkaar verbonden, zonder dat dit beperkt blijft tot de traditionele stageperiodes. “Het mooie van dit project is dat jongeren hun horizon verbreden door los van de stageperiodes met bedrijven samen te werken,” legt Lisette uit. “Ze krijgen niet alleen werkervaring, maar ook inzicht in de vraagstukken waarmee ondernemers dagelijks te maken hebben.”
Lisette benadrukt dat het project niet alleen gericht is op werkgelegenheid, maar ook op de persoonlijke ontwikkeling van jongeren. “Niet iedereen heeft dezelfde netwerken of stimulans vanuit huis,” vertelt ze. “Sommige jongeren hebben simpelweg dat extra duwtje in de rug nodig om hun kansen te vergroten.” Door ze vroegtijdig in contact te brengen met bedrijven, krijgen jongeren de kans om meer te leren over verschillende sectoren en hun eigen interesses te ontdekken. Tegelijkertijd biedt het bedrijven de mogelijkheid om in gesprek te gaan met de volgende generatie werknemers, iets wat hen helpt beter inzicht te krijgen in wat jongeren drijft.”
Het project biedt bovendien voordelen voor zowel de jongeren als de bedrijven. Jongeren krijgen begeleiding die verder gaat dan de formele leeromgeving en breiden hun professionele netwerken uit. Bedrijven krijgen de kans om bij te dragen aan de ontwikkeling van jonge talenten en om hen te ondersteunen bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt. “Het is een win-winsituatie,” legt Lisette uit. “We ondersteunen de persoonlijke groei van jongeren en maken bedrijven bewust van de waarde van betrokken ondernemerschap.”
Wil je het hele gesprek met Lisette beluisteren? Abonneer je dan op de podcast “Rotterdam Verandert Voor Goed” in je favoriete podcast app. Daar verschijnt om de week een nieuwe aflevering met gasten die bijdragen aan een socialere en inclusievere toekomst voor Rotterdam.
Luister via