Terugblik Rotterdam Impact Raad – corporates en morele ambitie
Wat doet Voor Goed?
Rotterdam is populair en floreert, maar is ook een stad met veel armoede en hardnekkige werkloosheid. Wij zijn ervan overtuigd dat meer sociaal ondernemerschap hier een antwoord op is. Daarom werken we aan projecten die het sociaal ondernemen in onze stad verder aanjagen.
Gepubliceerd op 19 juni 2024
Hoe kunnen we de grote Rotterdamse bedrijven meer en/of beter betrekken bij de lokale maatschappelijke uitdagingen? Op dinsdag 18 juni bestond de Rotterdam Impact Raad 5 jaar en kwamen we samen in de social hub W70. Dit is een multifunctionele locatie waar een inclusieve arbeidsmarkt centraal staat. Zo is de koffiebar en impact onderneming SOCOCO hier gevestigd. Daarnaast is er ook catering, zaalverhuur en kantoorruimte.
Jente de Vries (Beleidsadviseur afval & circulair Provincie Zuid-Holland) deelde haar ervaringen over de School van Morele Ambities naar aanleiding van het boek van Rutger Bregman. Het is een manier om jezelf af te vragen of en hoe jij betekenis geeft door het werk wat je dagelijks doet. Worden jouw talenten optimaal benut en voor welk doel?
Mustafa al Shabaki (Coördinator Bureau Social Return (Dura Vermeer) neemt ons mee in zijn persoonlijke én zakelijke verhaal en gaat in op de mogelijkheden en successen die hij ervaart bij zijn huidige werkgever Dura Vermeer. Zij hebben Bureau Social Return opgericht, een centraal punt binnen de organisatie. Binnen het bureau richten zij zich op arbeidsparticipatie, arbeidsontwikkeling, maatschappelijke activiteiten en sociaal inkopen.
De twee inleidingen zorgden voor voldoende discussies, zowel plenair als in de tafelgesprekken die daarna werden gevoerd. Zo passeerde de stelling ‘corporates zouden op moeten staan om het voortouw te nemen als het gaat om maatschappelijke betrokkenheid’ de revue. Niet iedereen was het daarmee eens, maar wel over het feit dat het hele bedrijfsleven een belangrijke rol speelt. Er werd geconstateerd dat er ook nog snel wantrouwen is vanuit de maatschappij richting het bedrijfsleven. Wat zijn de beweegredenen van bedrijven om bij te dragen? Is het intrinsieke motivatie of zijn de financiële prikkels leidend? En als de financiële prikkel wegvalt zou een bedrijf dan doorgaan met de activiteiten die ze nu doen? Belangrijke vragen waar niet meteen een antwoord op is. Verder blijkt er behoefte aan meer inzicht over wat de grote maatschappelijke uitdagingen van de stad zijn en op welke manier een bedrijf hier het beste aan kan bijdragen.
Aan het eind van de meeting wordt er gedacht aan oplossingen. We moeten anders naar maatschappelijke uitdagingen gaan kijken. Neem bijvoorbeeld de schuldenproblematiek. Als bedrijven werknemers helpen bij het afbetalen van schulden, levert dat de meeste positieve impact op, zowel voor de mens als het bedrijf. Door op persoonlijk niveau te verbinden met medewerkers binnen (grote) organisaties, van mens tot mens, kan het impact denken haar weg vinden.