YESS!: Pop-up supermarkt voor mensen in nood

De coronacrisis laat bij iedereen haar sporen na, maar bij het begin was het al duidelijk dat de armste bewoners van onze stad extra hard geraakt zouden worden. Dat zag Nico van Splunter ook. Nico heeft een achtergrond als social worker en is inmiddels 10 jaar werkzaam als pastor in Spangen. Hij zag de problemen van dichtbij en wilde hier wat aan doen. Zo is hij begonnen met het platform Delfshaven Helpt. Het doel was simpel: mensen in Delfshaven door de coronacrisis helpen. ”We hebben veel partners om ons heen kunnen verzamelen en inmiddels ook veel mensen kunnen helpen. Zo hebben we 1040 laptops uitgedeeld en bijna 750 voedselpakketten. We waren blij om mensen te kunnen helpen, maar realiseerden tegelijkertijd dat het slechts het topje van de ijsberg was. Bovendien werd het logistiek steeds lastiger om te organiseren.

Nico was door de bijkomende uitdagingen genoodzaakt om andere effectieve oplossingen te zoeken voor de problemen in de wijk. Zo werd het idee geboren om een pop-up shop te beginnen in Delfshaven. ”Het begon allemaal met een telefoontje van iemand van Havensteder die gecharmeerd was door het platform Delfshaven Helpt. Zij vertelde dat ze nog een leeg pand hadden staan die wij konden gebruiken. Daar hoefde ik niet lang over na te denken.” Vanaf het moment dat Nico groen licht kreeg voor de winkel wist hij mensen en partijen aan zich te binden. ”Veel mensen uit de wijk hebben geholpen om het pand op te knappen en corona-proof te maken. De verf werd gedoneerd door Fairf en we kregen ook hulp van de gemeente. Ik vind het belangrijk dat onze winkel er goed uit ziet.

Alles in de winkel is gratis en wordt gedoneerd door verschillende bedrijven en instanties. Nico: ”We krijgen producten van de Jumbo op de Schiedamseweg, Unilever, Coca-Cola en meer. De focus ligt nu op levensmiddelen. We willen geen kringloopwinkel worden.” Het doel van Nico is simpel: zo snel mogelijk overbodig worden. ”Dit is voor ons een test om te kijken of het op deze manier werkt. We beginnen in Bospolder-Tussendijken, maar kunnen wellicht ook kijken naar een locatie in Middelland” aldus Nico. Of Nico nog wat nodig heeft voor de winkel? ”Zeker weten!” zegt Nico. ”We hebben meer geld nodig om aanvullende producten van te kopen. We hebben 7 grote horeca lampen van 70-80 centimeter breed nodig om de ontvangstruimte gezellig te maken. Daarnaast zoeken we een diepvries combinatie met glazen ruit, vijf horecatafels van een meter bij een meter met tien stoeltjes erbij. Het is belangrijk dat ook de inrichting er netjes uitziet voor de eigenwaarde van onze doelgroep. En als laatste twee roestvrijstalen horeca werktafels.

Pop-up winkel YESS! zit op de Rosenveldtstraat 54 en is vanaf 2 juni open op maandag van 12:00 tot 18:00 enĀ dinsdag tot en met vrijdag van 09:00 tot 18:00. Ze werken hard aan het lanceren van een website en social media kanalen. Wil je contact met Nico? Dan kan je hem mailen op nicovansplunter@gmail.com of bellen op 0624121408.

Actualiteiten

Bekijk alles
  • Buy Social XL: Juist Nu!

    De gemeente Rotterdam, gemeente Utrecht, gemeente Amsterdam en Buy Social organiseren het Online Buy Social XL Event, op 19 november, in het kader van de nationale campagne The Impact Days.…

    Lees meer
  • The Impact Days Rotterdam

    The Impact Days zijn drie dagen in het jaar waarin Nederland sociaal ondernemerschap ontdekt, viert en versnelt. Het doel is om plekken zichtbaar te maken waar gebouwd wordt aan een…

    Lees meer
  • Support your social local!

    (Sociaal) ondernemers hebben enorm te lijden onder de huidige coronacrisis. In de horeca- en evenementen sector vallen de hardste klappen. En hoewel men met enorm creatieve oplossingen komt, staat het…

    Lees meer