Zijn de ondernemers van morgen wel klaar voor de wereld van morgen? met Remko van der Pluijm (podcast afl.10)
Wat doet Voor Goed?
Rotterdam is populair en floreert, maar is ook een stad met veel armoede en hardnekkige werkloosheid. Wij zijn ervan overtuigd dat meer sociaal ondernemerschap hier een antwoord op is. Daarom werken we aan projecten die het sociaal ondernemen in onze stad verder aanjagen.
Gepubliceerd op 15 april 2025
Zijn de ondernemers van morgen wel klaar voor de wereld van morgen?
Hoe zorg je ervoor dat de student-ondernemers die nu in de schoolbanken zitten niet alleen financiële succes najagen, maar ook nadenken over hun impact op de maatschappij? Remko van der Pluijm, docent aan de Hogeschool Rotterdam, heeft daar zo zijn ideeën over. Hij bereid studenten voor op een economie waarin niet alleen winst telt, maar ook welzijn en verantwoordelijkheid.
“Wat we studenten leren is eigenlijk heel simpel,” zegt Remko. “Je kunt geld verdienen, maar vraag je ook af wat je teruggeeft aan de wereld. Hoe zorg je ervoor dat je keuzes niet alleen goed zijn voor je portemonnee, maar ook voor de maatschappij en het milieu?”
Voor Remko is het essentieel dat studenten niet alleen theoretische kennis opdoen, maar die ook direct in de praktijk toepassen. “Je leert het meeste door met echte ondernemers te werken aan echte problemen,” zegt hij. Zo werkten zijn studenten bijvoorbeeld met winkeliers op de Korte Stadionweg om te kijken hoe zij duurzamer konden ondernemen. “Het waren simpele vragen, zoals hoe ze hun energieverbruik konden verlagen, maar het gaf de studenten direct inzicht in de impact van duurzaamheid.”
Een ander project waar Remko trots op is, is de samenwerking met de Stichting Nelis, waar studenten ex-gedetineerden hielpen met het opzetten van financiële trainingen. “Voor de studenten was dit een eye-opener,” vertelt Remko. “Ze zagen hoe hun kennis mensen kon helpen die weer terug de samenleving in willen.”
Door deze ervaringen zien studenten de directe waarde van hun ideeën in de praktijk. “Ze merken dat hun werk niet alleen theoretisch blijft, maar echt verschil kan maken,” legt Remko uit. “Dat motiveert hen enorm en geeft ze een bredere kijk op hun vakgebied.”
In deze versie zijn de voorbeelden beknopt gehouden, maar wel krachtig genoeg om de praktische ervaringen van de studenten duidelijk te maken. Dit houdt het artikel compact en gefocust zonder herhaling.
Remko is ook nauw betrokken bij de bredere beweging naar een betekeniseconomie, bijvoorbeeld door deel uit te maken van de werkgroep Reflexief Monitoren van Voor Goed. “Betekeniseconomie klinkt misschien wat zweverig, maar het gaat gewoon over een economie waarin winst en welzijn met elkaar in balans zijn,” legt hij uit. “Het idee is dat bedrijven niet alleen kijken naar hoeveel geld ze kunnen verdienen, maar ook naar de waarde die ze creëren voor de samenleving.”
In de werkgroep Reflexief Monitoren werkt Remko samen met andere experts aan manieren om de impact van bedrijven en projecten beter te meten en te verbeteren. “Het mooie van die werkgroep is dat het niet alleen maar praten is. We onderzoeken hoe je echt kunt meten of bedrijven doen wat ze beloven – of ze daadwerkelijk bijdragen aan een betere wereld.”
“Het gaat erom dat ze niet alleen leren, maar ook echt iets bijdragen aan de maatschappij.”
– Remko van der Pluijm –
Het onderwijs van de toekomst
In zijn werk als docent aan de Hogeschool Rotterdam merkt Remko van der Pluijm dat het onderwijs continu in beweging is, maar dat deze veranderingen niet altijd even soepel verlopen. “We willen studenten klaarstomen voor een wereld die steeds sneller verandert,” vertelt hij. “Maar de structuren binnen het onderwijs lopen vaak achter de feiten aan.” Volgens Remko is dat een van de grootste uitdagingen waar hij dagelijks mee te maken heeft: het onderwijssysteem is nog te veel gericht op traditionele leerdoelen en starre structuren, terwijl de maatschappij vraagt om flexibiliteit en creativiteit.
“Een van de dingen waar we tegenaan lopen, is dat we nog te vaak vasthouden aan vastomlijnde curricula en beoordelingssystemen,” legt hij uit. “Het resultaat is dat er weinig ruimte is voor experimenteren en leren van fouten.” Hij zou graag zien dat studenten meer de kans krijgen om zelf te bepalen wat ze willen leren en hoe ze dat willen doen. Maar dat vraagt om een fundamentele verandering in hoe onderwijs wordt georganiseerd. “Het huidige systeem is erg gefocust op toetsbare kennis, terwijl de vraag naar vaardigheden zoals creatief denken, samenwerken en probleemoplossend vermogen steeds groter wordt.”
Daarnaast ziet Remko een toenemende druk op onderwijsinstellingen om met de buitenwereld mee te bewegen. “Bedrijven en maatschappelijke organisaties verwachten van ons dat we studenten afleveren die meteen inzetbaar zijn, maar tegelijkertijd moeten we ze ook de ruimte geven om te leren en fouten te maken. Dat is een spanningsveld waar we dagelijks mee te maken hebben.”
“Het doel is om een toekomst te bouwen waarin succes wordt gemeten aan de hand van de positieve impact (…)”
Remko pleit daarom voor meer samenwerking tussen het onderwijs en de praktijk, maar hij erkent dat dit niet altijd makkelijk is. “Het vergt een grote inspanning om die samenwerking structureel te maken,” zegt hij. “We moeten flexibel zijn, maar dat botst soms met de manier waarop het onderwijs nu is ingericht. We kunnen niet zomaar alles omgooien, maar er moet wel iets veranderen.”
Wil je meer weten over de werkwijze van Remko en hoe hij probeert om de beste ondernemers van de toekomst op te leiden? Abonneer je dan op de podcast “Rotterdam VerandertVoor Goed” in je favoriete podcast app. Daar verschijnt tweewekelijks een nieuwe aflevering met gasten die bijdragen aan een socialere en inclusievere toekomst voor Rotterdam.