Kennisbank
Verdiep je in onderwerpen als bedrijfsvoering, financieren, sociaal inkopen, marketing, communicatie en arbeidsparticipatie. En ontdek meer over ondernemen, het leveren van een maatschappelijke bijdrage met jouw bedrijf of het starten van een bedrijf met een maatschappelijke missie.
- Investeren
- Bedrijfsvoering
Hoe word je investor ready?
Investor readiness; een financiƫle term die bij veel (sociaal) ondernemers vragen oproept. Met deze term wordt het niveau van de onderneming bedoeld en in hoeverre de organisatie klaar is om externe financiering op te halen. Deze definitie is nog steeds erg vaag. De reden voor de niet-specifieke beschrijving is dat investor readiness een dynamisch begrip is. De mate waarin een onderneming klaar is voor een investering verschilt namelijk per financieringsfase, type investering en soort onderneming. Wel zijn er drie aspecten die altijd aan bod komen als we praten over investor readiness. Lees hieronder meer over deze drie aspecten.
- Financiering
- Bedrijfsvoering
Wat is financiering eigenlijk?
Het kost geld om geld te verdienen. Om een onderneming te starten heb je meestal startkapitaal nodig. Dit geld wordt gebruikt om de eerste bedrijfskosten te dekken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verzekeringen, voorraad, juridische kosten, personeel, bedrijfsmiddelen of machines.
- Impact
- Theory of Change
Hoe kun je impact meten?
Bij sociaal ondernemers is impact maken minstens net zo belangrijk als winstgevend zijn. Het doel van sociaal ondernemers is om een positieve bijdrage te leveren aan een maatschappelijk probleem. Hoewel impact dus centraal staat, meet ongeveer de helft van de sociaal ondernemers in Nederland niet welke impact ze hebben. Ondernemers denken dat het (te) duur is, hebben er geen tijd voor of hebben geen idee hoe ze dat zouden moeten aanpakken. Toch is het belangrijk om impact (of in ieder geval outcome) te gaan meten.