B2C of toch B2B?

Of je nu schoonheidsproducten verkoopt of zakelijke websites bouwt, je hebt klanten nodig die je product of dienst willen kopen. Met een doelgroepanalyse doe je onderzoek naar je huidige of toekomstige klanten. Zo voorkom je dat je een iets voor jongeren start in een regio waar voornamelijk ouderen wonen, of in je communicatie stuurt op kortingen terwijl je klanten juist behoefte hebben aan een hogere kwaliteit. Met een doelgroep analyse onderzoek je ook of je je het best kunt focussen op de B2B of B2C markt. 

De term B2B staat voor ‘business-to-business’ oftewel handel tussen twee bedrijven. Terwijl B2C staat voor ‘business-to-consumer’ oftewel verkoop van bedrijf naar consument. Andere verschillen zie je vooral terug in de manier van marketing en het voeren van beleid. Er hoeft niet perse een duidelijke scheiding te zijn tussen deze twee typen klanten. Je kunt zowel B2B als B2C zijn.

B2C is de meeste voorkomende bedrijfsvormen.Je probeert zoveel mogelijk mensen aan te trekken tot het kopen van je dienst of product. Waar B2B meer om de relatie met het klantenbestand gaat, gaat B2C vooral om de uitbreiding hiervan. 

Waar vroeger het bedrijf de baas was, is nu de macht verschoven naar de consument. Deze machtsverschuiving komt voornamelijk door de opkomst van social media. Twitter, Facebook en LinkedIn hebben stem gegeven aan de consument. Een tevreden of ontevreden klant laat al snel zijn stem horen via een tweet of facebookbericht. Ook bij B2C gaat het nu steeds meer om de relatie (vooral online). Denk aan blogartikelen, tweets, video’s en nieuwsbrieven. Welke vorm je ook kiest, zorg dat je de interactie aangaat.