Goed inkopen uitgelicht: Sococo Coffee

Fairchain koffie van Sococo Coffee 

 

Van Guatemala naar Schiemond. Dat is de reis die de koffie van Sococo Coffee aflegt. Oprichter en eigenaar Perry van Gils begon in 2018 (letterlijk) zijn reis om een duurzaam en sociaal koffiemerk te beginnen. Via een vriend kwam hij contact met een koffieboer in Guatemala. Hier is het avontuur begonnen. 

Sococo Coffee heeft door het directe contact met hun leverancier in Guatemala de koffieketen compleet in beeld, maar dit is volgens Perry helaas lang niet altijd het geval: ”Koffieboeren ontvangen nog te vaak een te lage prijs voor hun product. Deze ligt in sommige gevallen voor de koffieboer onder de kostprijs. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Bij ons blijft 40% tot 50% van de prijs van koffie achter in het land van herkomst. Hierdoor is er meer ruimte om te investeren in duurzame teelt en biodiversiteit.  De medewerkers krijgen 30% – 40% meer betaald dan gebruikelijk. Bovendien faciliteren wij ook opleidingen en trainingen van medewerkers, en geven we voorlichting over duurzaamheidsprojecten.”

Sococo, gevestigd in de Kroon, stopt niet met duurzaam ondernemen bij de landsgrenzen. Sterker nog, ze voegen er een sociaal aspect aan toe. ”Wij geloven dat iedereen talent in zich heeft, alleen heeft de een meer tijd nodig dan de ander. Wij gebruiken onze koffie als verbinder om het talent te (her)ontdekken bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit doen we onder andere door verschillende leerwerktrajecten.  Daarnaast ondersteunen verschillende mensen ons met het inpakken van de koffie of de bezorging bij onze klanten. Een volledig duurzaam en sociale keten dus, van koffieboon tot kop” Aldus Perry. 

Perry is blij met de maatschappelijke ontwikkelingen en ziet, ondanks de harde klap van de coronacrisis, de toekomst rooskleurig: ”Onze voornaamste klanten zijn horeca en bedrijven, dus we hadden een eerste terugval van 80%, dat kwam hard aan. Maar er liggen ook nieuwe kansen. Kantoren zullen steeds meer ontmoetingsplekken worden voor medewerkers. De kans om niet meer op iedere verdieping een koffiezetapparaat zetten, maar juist van het koffiemomentje iets sociaals maken. En maak de ontmoetingsplek onderdeel van je eigen MVO-beleid.

Perry wil bedrijven oproepen om kritisch te kijken naar het inkoopproces. ”We zien nog te weinig dat men zich echt verdiept in de wereld van koffie. Er worden op basis van aannames beslissingen gemaakt en dat kan niet de bedoeling zijn. Ga in gesprek met partijen om het echte verhaal te ontdekken. Natuurlijk geldt dit niet alleen voor koffie, maar ook voor andere producten en diensten.”

Je kan de eerlijke koffie van Sococo Coffee kopen via de webshop. Bovendien kan je ze volgen op Instagram en Facebook. Wil je ook koffie van Sococo Coffee? Neem dan contact op met Perry via perryvangils@sococo.coffee

 

Actualiteiten

Bekijk alles
  • BVm: de ins & outs

    Voor Goed dook in het dossier BVm om iets meer duidelijkheid te scheppen over deze nieuwe rechtsvorm voor sociaal ondernemers. Lees snel verder!  Achtergrond  Op 2 december ging de Tweede…

    Lees meer
  • RIKX: impact maken in een nieuw jasje

    Hoewel de intenties altijd goed zijn is het voor veel bedrijven in Rotterdam soms een uitdaging om voor 100% aan de SROI-verplichting te voldoen. Dit gaat voor die bedrijven vaak…

    Lees meer
  • Goed Inkopen uitgelicht: Schone Zaak

    Meer dan een schoonmaakbedrijf   Schone Zaak is niet zomaar een schoonmaakbedrijf. Integendeel. Laamia Elyounoussi wilde meer dan alleen een commercieel bedrijf oprichten en zo geschiedde. Het bedrijf bestaat bijna…

    Lees meer